Leki na uspokojenie dla alkoholika

30 maja 2022

Alkoholizm to choroba cywilizacyjna naszych czasów, z którą zmaga się coraz większa ilość społeczeństwa. Powoduje on uzależnienie fizyczne oraz psychiczne od substancji psychoaktywnej, czyli od alkoholu etylowego. Uzależnienie od alkoholu powoli wyniszcza organizm oraz ludzką psychikę, co ma wpływ na praktycznie wszystkie aspekty jego życia – na relacje rodzinne, pracę, zainteresowania, relacje towarzyskie, zdrowie i finanse.

W przypadku silnego uzależnienia oraz braku leczenia może dojść do nieodwracalnych uszkodzeń wielu narządów wewnętrznych, a nawet do śmierci.

Niepokojące objawy alkoholizmu

Alkoholizm to choroba, która podstępem zakrada się w życie człowieka, powoli przejmując kontrolę nad ciałem i umysłem. Początkowo nie daje o sobie znać, a pierwsze zauważalne objawy są bagatelizowane lub niekojarzone z chorobą alkoholową. Do pierwszych niepokojących objawów należą przede wszystkim:

Uzależnienie od alkoholu objawia się również tak zwanym zespołem abstynencyjnym. Polega on na tym, że organizm w przypadku, gdy nie otrzyma kolejnej dawki alkoholu zaczyna „buntować się”, co objawia się szeregiem nieprzyjemnych objawów. Osoba uzależniona, by ich uniknąć wpada w ciąg alkoholowy i pozostaje pod wpływem nawet przez kilka tygodni, a wszystko po to, by uniknąć objawów abstynencyjnych.

Metody leczenia alkoholizmu

Nie istnieje jeden złoty środek na wyleczenie z choroby alkoholowej, a droga do zdrowia jest zazwyczaj długa i wymaga wiele samozaparcia ze strony osoby uzależnionej. Leczenie alkoholizmy w Polsce odbywa się poprzez refundację NFZ, można również zdecydować się na podjęcie leczenia w prywatnym ośrodku czy innej placówce specjalizującej się w leczeniu uzależnień.

Bardzo ważna jest świadomość, że ma się problem z alkoholu oraz wykazanie chęci do leczenia. Bez tego podjęcie nawet wszystkich dostępnych środków leczenia nie przyniesie oczekiwanych efektów, gdyż po zakończeniu terapii chory powróci do dawnych nawyków. Skuteczne leczenie trwa zazwyczaj od 18 do 24 miesięcy, w trakcie których wykorzystuje się różne elementy leczenia, po to, by finalnie odzyskać kontrolę nad swoim życiem i powrócić do zdrowia.

Osoba uzależniona może skorzystać z leczenia ambulatoryjnego, które odbywa się na oddziale zamkniętym. Dzięki takiemu rozwiązaniu, chory jest pod stałą opieką specjalistów i odcina się od wszelkich pokus z zewnątrz, które stawałyby na jego drodze, gdyby zdecydował się na terapię dzienną, bez pozostania w ośrodku. W leczeniu alkoholizmu bardzo ważnym elementem jest psychoterapia, która może mieć postać sesji indywidualnych lub grupowych. Ważne jest, by dostosować najlepszą metodę psychoterapii indywidualnie do każdego pacjenta, gdyż każdy jest inny i inaczej reaguje na różne sytuacje.

W związku z tym, że alkoholizm dotyczy nie tylko osobę uzależnioną, ale również jej najbliższe środowisko, bardzo ważne jest, by podjąć leczenie tylko z pomocą profesjonalistów – leczenie domowymi metodami nigdy nie wyleczy osoby uzależnionej od alkoholu.

Leczenie alkoholizmu na terapii

Pierwszym krokiem po uświadomieniu sobie, że problem z alkoholem istnieje, jest udanie się na wizytę w poradni odwykowej lub innej placówce leczącej uzależnienia. Ważne, by lekarz wraz z pacjentem dokładnie ocenili stan zdrowia pacjenta oraz stopień zaawansowania uzależniania. Pozwala to na podjęcie dalszych kroków leczenia.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, niezwykle ważnym elementem w leczeniu alkoholizmu jest psychoterapia. Podczas sesji z doświadczonym terapeutą alkoholik poznaje mechanizmy i przyczyny powstania swojego uzależnienia, co pozwala mu zrozumieć siebie i swoją chorobę. W następnych etapach leczenia osoba uzależniona uczy się radzić sobie ze swoimi problemami i emocjami, poznaje techniki relaksacyjne, uczy się jak wdrożyć w swoje życie nowe i zdrowe nawyki. Osoba uzależniona w trakcie terapii poznaje siebie, swój umysł i ciało, co pozwala jej na świadome kontrolowanie i próby zmian swojego dotychczasowego życia.

Bardzo ważny jest odpowiedni dobór terapii dla osoby uzależnionej. Gdy okaże się, że sesje indywidualne nie przynoszą odpowiedniego efektu, a osoba uzależniona czuje się skrępowana, powinna zastanowić się nad zmianą terapeuty lub nad zmianą rodzaju terapii, na przykład na terapię grupową. Komfort i odpowiednie wsparcie są niemal kluczowe dla powodzenia leczenia uzależnienia.

Leczenie farmakologiczne alkoholizmu

Kolejnym istotnym elementem leczenia alkoholizmu jest farmakoterapia. Leki, które najczęściej wykorzystuje się w trakcie leczenia alkoholizmu, to leki podawane, by złagodzić objawy zespołu abstynencyjnego w trakcie wychodzenia z ciągu alkoholowego. Są to zazwyczaj leki uspokajające, przeciwlękowe, przeciwpadaczkowe, a czasem środki nasenne podawane, gdy pacjent wyjątkowo źle znosi odtruwanie alkoholowe.

W dalszym leczeniu, jeżeli zajdzie taka potrzeba wykorzystuje się inne leki w połączeniu z psychoterapią. Są to zazwyczaj leki uspokajające oraz inne leki wspomagające współistniejące problemy psychiczne, które nie tak rzadko występują wraz z alkoholizmem. Wszystkie leki brane w trakcie terapii powinny być skonsultowane z lekarzem prowadzącym lub przez lekarza przepisane. Nie należy brać żadnych leków na własną rękę w trakcie leczenia alkoholizmu!

Jak działa wszywka alkoholowa Esperal?

Wszywka alkoholowa Esperal Pruszków to jedna z metod wspomagających leczenie alkoholizmu. Choć jej składnikiem są leki w postaci tabletek, to sama w sobie nie jest lekiem na alkoholizm, a jedynie metodą, która pozwala na pozostanie w trzeźwości.

Substancja czynna wszywki zwana Disulfiramem upośledza działanie metabolizmu alkoholi, co powoduje nieprzyjemne skutki uboczne, pojawiające się po napiciu się alkoholu etylowego. Osoba uzależniona broniąc się przed przeżyciem kolejnych nieprzyjemnych objawów, zaczyna odczuwać niechęć do alkoholu. Takie działanie nazywamy metodą awersyjną i choć część terapeutów uważa ją za kontrowersyjną, a nawet nieco okrutną, jest bardzo skuteczna i pomogła już wielu osobom borykającym się z alkoholizmem.

Na przestrzeni lat popularność wszywki alkoholowej nie maleje, stosuje się ją cały czas w wielu przypadkach, zwłaszcza, gdy osoba uzależniona czuje, że sama nie poradzi sobie z tym, by pozostać w abstynencji. Wszywka w takich przypadkach okazuje się skutecznym „strażnikiem trzeźwości”. Esperal działa w ciele pacjenta od 8 do nawet 12 miesięcy, dzięki czemu chory ma czas na rozpoczęcie dalszego leczenia oraz przyzwyczajenia się do myśli o swoim nowym życiu w trzeźwości.