Alkoholizm – trudne do wyleczenia zaburzenie.

24 czerwca 2022 alkoholizm-trudne-do-wyleczenia-zaburzenie

Alkoholizm jest znaną chorobą, która dotyka ogromną liczbę ludzi na świecie. Jej skutki są tragiczne i często kończą się śmiercią uzależnionego. Uzależnienie jest wyjątkowo trudnym „wirusem”, który niepostrzeżenie wkracza do naszego życia. Problemy, które doświadczamy przez alkoholizm sięgają nawet całego społeczeństwa. Jak się chronić przed postępującą chorobą alkoholową, która ściąga nas na sam dół?

Odpowiedź nie jest do końca prosta, ponieważ bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę alkoholu nie zdając sobie sprawy z coraz silniejszego przyzwyczajenia, które może postępować nawet latami. Uzależnienie jest długim procesem, który potrzebuje dużo czasu na całkowite rozwinięcie się. Nie ma możliwości stać się alkoholikiem z dnia na dzień. Kiedy już wkraczamy na ścieżkę alkoholizmu bardzo ciężko jest nam zawrócić, dlatego ta choroba jest tak niebezpieczna.

Jak powinno się leczyć alkoholizm?

Alkoholizm jest chorobą nieuleczalną, co trzeba zaznaczyć już na samym początku podczas przedstawiania wszystkich rozwiązań dotyczących przerwania uzależnienia. Jednakże nie oznacza to, że nie warto jest podejmować się leczenia, ponieważ tylko dobra terapia lub odwyk są w stanie uratować alkoholika od totalnej destrukcji. Zwykle osoby uzależnione kończą na ulicy, bez domu, rodziny i sensu życia. Chcąc uniknąć tego typu czarnego scenariusza trzeba działać szybko, a przede wszystkim włożyć w każde działanie mnóstwo starań oraz cierpliwości. Leczenie alkoholizmu może przebiegać w warunkach otwartych lub zakładach zamkniętych. Nowoczesne rozwiązania umożliwiły nam również leczenie w warunkach domowych, za pomocą wszywki alkoholowej esperal Legionowo (zabiegu podskórnego wszycia specjalnego leku, który nie może być łączony z alkoholem, ze względu na poważne skutki uboczne). Bardzo pomocne są także spotkania grup, których członkowie zmagają się z podobnym problemem. Przede wszystkim leczenie alkoholizmu powinno opierać się na dostarczeniu pacjentowi odpowiedniej wiedzy na temat procesu uzależnienia, ponieważ zwykle mechanizmy choroby nie są znane większości osób. Gdy osoby chore poznają przebieg choroby oraz skutki zaczynają zauważać, jak wiele wspaniałych rzeczy pozbawił ich nałóg. Alkoholikiem zostaje się na całe życie, jednak można przetrwać to życie w abstynencji, która pozwala na zredukowanie objawów związanych z chorobą alkoholową. Dzisiejsze rozwiązania są bardzo elastyczne i dopasowane pod różne potrzeby klientów, dlatego warto zapoznać się z szeroką ofertą. Ośrodki terapii uzależnień są przygotowane na rożne przypadki. W razie pytań zawsze można zgłosić się i poprosić o pomoc.

Jak przekonać alkoholika do terapii?

Kluczem w leczeniu alkoholizmu jest nieprzymusowe podjęcie się leczenia. Terapia wymaga wiele wyrzeczeń oraz starań od osoby uzależnionej. Jeżeli nie zauważy swojego problemu sama to nie będzie gotowa stawić czoła trudnościom, które wiążą się z terapią. Jeżeli nie wiemy, jak podejść do osoby chorej zawsze możemy zgłosić się do terapeuty z pomocą. Uzależniony może nie podzielać chęci wizyty u psychologa, z czym musimy się liczyć. Aby samodzielnie przekonać alkoholika to podjęcia jakiś kroków musimy trzymać się pewnych zasad:

Jak przebiega odwyk alkoholowy?

Odwyk alkoholowy dopasowany jest do potrzeb pacjenta, w zależności od stopnia zaawansowania choroby. Rozpoczyna się od detoksu alkoholowego, który uwolni alkoholik od silnych i niekiedy zagrażających zdrowiu objawów występujących po nagłym odstawieniu używki. Pobyt osoby uzależniony jest zależny od wielu czynników. Zwykle trwa od 3 do 6 miesięcy. Ośrodek zapewnia zorganizowanie czasu osobom uzależnionym, w taki sposób, aby odzwyczaić je od codziennego picia. Dzień wypełniony jest obowiązkami, które potwierdza codzienny harmonogram. Terapia uzależnień ma na celu uświadomienie pacjentom wszystkich zmian spowodowanych spożywaniem alkoholu. Podkreślenie negatywnego wpływu używki na wszystkie sfery życia pozwala na świeże spojrzenie na dany problem. Alkoholik uczy się w ośrodku nowego stylu życia. Wraca do normalności i przyzwyczaja się do trybu życia bez alkoholu. Motywacja jest bardzo ważna w dążeniu do sukcesu. Dobra motywacja zahamowuje chęć do picia.

Odwyk alkoholowy zwykle kojarzony jest negatywnie, jednak zupełnie niesłusznie. To doskonałe miejsce, aby uratować się od wciągającego nawyku. Pacjenci odzyskują swoje dawne życie i wreszcie żyją naprawdę.

Jaki wpływ na alkoholika mają grupy wsparcia?

Niektórzy alkoholicy na drodze leczenia cenią sobie wsparcie osób, które zmagają się z takim samym problemem. Z tego względu zalecane jest dołączenie do grup, które wpierają się we wspólnej abstynencji. Dążenie do wspólnego celu również budzi motywację w osobach uzależnionych. Bardzo popularna jest grupa AA – anonimowych alkoholików. Tego typu rozwiązania mają bardzo dobry wpływ na chorych. Przede wszystkim dają nieocenione wsparcie społeczne, które jest bardzo potrzebne alkoholikom. Poczucie, że nie jest się samemu z takim problemem oraz wzajemne pomaganie sobie w utrzymaniu trzeźwości jest bogatym doświadczeniem. Jest to również doskonałe rozwiązanie po zakończeniu terapii, aby dalej utrzymywać abstynencję. W trudnych chwilach zawsze jest się do kogo zwrócić. Ponadto grupy wsparcia pomagają budować relacje. Podczas, gdy w trakcie choroby uzależniony odwrócił się od wszystkich bliskich osób w tym momencie ma szansę stworzyć nowe relacje, które odgrywają ogromną rolę w życiu ludzi.

Dzisiejsze czasy stworzyły nowe i różnorodne możliwości walki z chorobą, dlatego warto z nich skorzystać i zapoznać się z efektami. Leczenie jest bardzo ważne, ponieważ tylko w ten sposób możemy odzyskać dawne życie osoby uzależnionej. Walcz o życie swoje i swoich bliskich.